Budování kopyt podle Davida Landrevilla

17.07.2020
Práce Davida Landreville. Je možno vidět, jak patka za 2.5 roku zesílila. Jedná se o stejné kopyto jinak nasvětlené a v jiném ročním období
Práce Davida Landreville. Je možno vidět, jak patka za 2.5 roku zesílila. Jedná se o stejné kopyto jinak nasvětlené a v jiném ročním období
Tady David Landreville ukazuje, jak buduje kopyta.
Vidíte ten zásadní rozdíl ve výšce měkkých patek? To udělá z vašeho koně kamzíka.
Teorie, že patky mají být co nejnižší, je překonána.
Patky mají být ve správné výšce vůči vnitřním strukturám (ideálně kolem 25mm od nejhlubšího bodu ve střelkové rýze oproti zemi), ale musí být hlavně silné a robustní, aby poskytovaly koni skutečnou oporu a perfektní tlumič.
Takové patky (viz. obrázek) David vybudoval za 2 a půl roku.
Ne, váš kůň nemusí mít slabé, mizerné patky poskytující tak akorát možnost rozvoje podotrochlozy, celý život. Tyto struktury lze posílit a vybudovat správným, dostatečně častým trimem za současného poskytnutí dostatku pohybu na různorodém terénu.
Ne jen strouhat, kopyta je třeba budovat a posilovat, jestliže z koně chcete mít vytrvalce a atleta, který s jistotou překrosí jakýkoliv krpál.
Kopyta začnou sílit a mohutnět s nášlapem od patek.
Úpravě patek je proto třeba věnovat obzvláštní pozornost, abychom nášlapu od patek docílili co nejdříve.
při trimu je třeba se zaměřit na tyto linie (fotka Davida Landreville)
při trimu je třeba se zaměřit na tyto linie (fotka Davida Landreville)
Kopyto v procesu budování, asi 7.trim. Úprava Hana Kantorová
Kopyto v procesu budování, asi 7.trim. Úprava Hana Kantorová
Zde vidíte další důležitou zásadu při trimu. - W - Aby kopyta správně dorůstala, popř. aby se mohla rozšířit pokud jsou zúžená, aby dobře pružila, mohla expandovat a zase se smršťovat, aby fyzikální síly působily v našem zájmu a ne proti nám, je třeba tvarovat patky do W jak vidíte na fotce. Je to velmi důležitá zásada při budování zdravého kopyta. Pokud jsou patky kolmo k zemi, fyzikální síly už pracují proti nám a dochází k nepřiměřenému zatěžování vnitřních struktur. Pokud se patky uzavírají takto (/V\) pak dochází k deformacím a celé kopyto se v patkové části uzavírá a zužuje.

*#*

Na obrázku dole je dobře vybudované kopyto se silným chodidlem, silnou stěnou a dobrou klenutostí. Kopyto koně není OK, pokud byste se z něj nenapili čaje... Kolik z vás má koně s takto vybudovanými kopyty? 

Ne, tento koník nebude citlivý na kamínkách. Ani na makadamu. Taková kopyta se dají vybudovat metodou mustang trim. Je to běh na dlouhou trať a není to jen o trimu. Většina koní se může tomuto stavu přiblížit a mít kopyta skoro tak dokonalá, jako mustangové, zejména pokud se všechno dělá dobře už od hříběcího věku. 

Nicméně, musíte mít všech 5P. 😊

To znamená:

1. POHYB - (možnost pohybu nejlépe 24 hodin denně. Na noc box a na den výběh s balíkem sena, kde váš kůň bude celý den stát a žrát, mezitím možná spát - to opravdu není ono). 

2. POVRCH - Nemůžete docílit toho, aby váš koník suverénně běhal po kamenité cestě? Pak byste se měli zamyslet, po čem váš koník suverénně běhá ve volnosti. Po kamenitých cestách, nebo po travičce, popř. po rovném výběhu? Jestliže chcete maximalizovat odolnost kopyt vašeho koně, vysypejte výběhy štěrkem různých frakcí na frekventovaných místech, udělejte treky, dávejte seno na několik míst od sebe vzdálených, tak aby koně měli motivaci neustále kolovat po treku a posilovat si kopyta i svaly. Kromě toho, že takto budujete perfektní kopyta, budete mít koně také vždy opohybovaného a uvolněného, a nejspíš i štíhlejšího. 

3.POTRAVA - zajistěte koníkovi vyváženou KD. Nezapomeňte, že krmná dávka = všechno, co koník za den sežere, nejen to, co mu dáte do kyblíku, popř seno. V krmné dávce by měly být sacharidy do 10%, dostatek mikroprvků a bílkovin. Pokud bude něco chybět, nebo přebývat, první to poznáte na kopytech. Zvažte, zda vaše pastvina není nebezpečná. Zda tam nerostou nevhodné traviny/byliny, zda nemáte místo pastviny anglický trávník - přepasenou stresovanou trávu, která je vysoce riziková z hlediska obsahu sacharidů. Pastvu popř. vhodně omezujte.

4 PERFEKTNÍ TRIM - ne náhodou je až na předposledním místě. Ty zásady výše jsou mnohem důležitější. Nicméně perfektní trim do 5P perfektních kopyt patří. Pravidelný 4-týdenní trim s kvalitním mustang rollem, krátkou špicí, dobře provedenou úpravou překlopu ve špici i v patkách, které jsou otevřené do V, kulaté, vyvážené a ve správné výšce, dobře začištěné střelky a vhodně upravené rozpěrky, které se neboulí ven a netlačí, ale plynule sjíždějí k linii chodidla a poskytují kvalitní oporu a chodidlo, které může podle potřeby dorůstat a posilovat - to jsou zásady dobrého trimu, při jejichž dodržení prosperuje v zásadě každé kopyto.

5. POČKAT- Kopyto koně je nesmírně adaptabilní a má neuvěřitelnou schopnost hojení a regenerace. Všechno má ale svůj čas. Jablka taky nesklidíte hned jak jabloň odkvete. Pokud máte všechny 4 předchozí P, pak se výrazné zlepšení jistě dostaví. Ovšem nejde všechno hned. Jestliže s mustang trimem začínáte a dosud to nebylo nic moc, plná rehabilitace trvá cca 2 roky. V prvním roce se všechno přenastavuje ke správnému novému růstu. Po jednom roce to už většinou všechno funguje mnohem lépe. V prvním roce je často vhodné použití bot pro koně na delší vyjížďky do terénu a na písku a na trávě může koník většinou pracovat naboso. Větší posun ale většinou nastává až během druhého roku. Patky na předních nohou už budou dostatečně vybudované a pohodlné. Ve špici se začíná tvořit val a dorůstá klenutost. Poté se konečně nastartuje i růst zadních kopyt. Patky se zvedají, střelkové rýhy se vizuálně prohlubují, protože chodidlo výrazně zesílilo, střelky také sílí. Nakonec doroste i silná, klenutá špice na zadních. Po dvou letech většinou min. 2x odroste celé kopytní pouzdro. Máte vyhráno. Teď už to bude jen lepší. Máte všech 5P a váš kůň perfektně funguje na každém povrchu. Boty už nebudete potřebovat. Jeho kopyta jsou silná a pohybový aparát je bez blokací, pružný a zdravý. 

Můžete to konečně pořádně rozjet.

Kopyto dokonale vybudované Davidem Landrevillem
Kopyto dokonale vybudované Davidem Landrevillem